زاهدان-مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی وارد ایران شدند و در حال ارزیابی و بررسی شهرها و روستای کاندید ثبت جهانی در ایران شدند.

روستای کلپورگان سراوان برای ثبت جهانی ارزیابی می‌شود

فرحناز امراللهی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت: کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی وارد ایران شده و در حال ارزیابی و بررسی شهرها و روستای کاندید ثبت جهانی در ایران شدند.

این مسئول ادامه داد: سفال کلپورگان مشخصاتی دارد که از جمله آن میتوان به قدمت ۷ هزار ساله آن و اینکه چرخ در آن به کار نمی رود و از ابزار سنتی که از همان منطقه درست می شود اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به این که تمام مراحل آن را زنان انجام می دهند، عنوان کرد: ویژگی دیگر سفال کلپورگان این است که طرح ها و نقش های آن است که انتزاعی است و سینه به سینه منتقل شده و این ویژگی ها یک ممیزه برای سفال کلپورگان حساب می شود که می تواند به ثبت جهانی آن کمک کند .

امراللهی با اشاره به اینکه مشکلاتی هست که باید حل شود بیان کرد: کوره کارگاه دوم سفال در روستای کلپورگان که مدتی تعطیل بوده دوباره راه اندازی شده ولی نیاز داریم که فضای روستا تغییر کند و امکانات روستا فراهم شود.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: روستای جهانی باید روستایی باشد که کاملاً به صنایع دستی مرتبط باشد و کسی که وارد روستا می شود در همان ابتدا با نمادها و المان های صنایع دستی در این روستا روبرو شود و این المان ها باید وضعیت روستا را بازنمایی کند.

این مسئول یادآور شد: امکانات گردشگری و اقامتگاه های مناسب برای گردشگران باید در روستای جهانی وجود داشته باشد و با حفظ شرایط بومی منطقه، شرایط برای اقامت گردشگر خارجی هم فراهم شود تا بومگردی در آنجا فعال باشد. وی گفت: مشکلات راه مواصلاتی و کمبود آب آشامیدنی در این روستا باید حل شود و تجهیز کارگاه ها و امکانات گرمایشی و سرمایشی کارگاه ها به دلیل اینکه کارگاه های زنده باید فعال باشند بسیار مهم می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.